keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Nya vänner

Efter lördags föreläsning har jag träffat tre nya människor, som alla frågade om jag är i Facebook. Alla var förvånade att jag inte är det. Med två bytte vi telefonnummer, men båda två tänkte att det är litet gammaldags att göra så. Den tredje sa att kanske vi ses igen i samma krog vi mötte. (Vi går dit ganska ofta.)

Redan efter föreläsningen tänkte jag att Facebook är inte så hemsk som jag hade tänkt. Det kan vara nyttigt att ha ett konto. Uppenbarligen är det så. Aven om man blir bekant med någon på gammaldags sätt IRL, ska man hålla vännskapen i gång via Facebook. Jag är så ute. Ingen vill hålla kontakt via e-post längre.

Jag måste erkänna att jag är lite bekymrad för hur många vänner jag skulle få i Facebook. Dunbar number 150 låter ganska stor, men tänk om ingen ville bli min vän. Jag har ~10 goda vänner som jag har kontakt med jämt. Jag behöver inte Facebook för dem. Har jag tillräckligt med goda bekanta? Tänk om jag skulle märka att jag är opopulär!

4 kommenttia:

  1. Knappast hördu Lilli. Om ingen annan vill ha en som vän (som jag inte tror är fallet med dig) så finns det alltid dom där vänfiskarna som har över 800 vänner. :)

    Måste nog säga att du är strong som kunnat hålla dig utanför FB-världen. Själv gick jag med i Facebook då jag bodde i Norge och då var det väldigt få i Finland som visste vad FB var. Inte förstod jag riktigt själv heller vad FB var på den tiden.

    Efter att ha sett den där urdåliga filmen The Social Network skulle jag ju nästan ha lust att dra ut stöpseln på mitt FB-konto, men det tror jag nog inte att kommer att ske.

    VastaaPoista
  2. Jag har också några kompisar, som säger att de ville faktiskt sluta sina konton. Men de kan inte göra det, eftersom de skulle känna sig ensamma efteråt...

    VastaaPoista
  3. Igen ngt värt att fundera på.

    Detta kunde med fördel diskuteras vidare i uppgiften om hotbilder - i argumenten för sociala medier pratar man om detta med 'connecting people', sällan lyfter man fram myntens andra sida.

    Om 'utomförskap' har man pratat i samband med tillgång till tekniken - gapet växer mellan de som har gång till tekniken och de som inte ar det, tekniken i detta fall är lika med kunskap också...

    VastaaPoista
  4. Det här med tekniken är intressant, har inte tänkt på det så mycket. Men det är ju sant. Och det känns lite främmande för mig när mina vänner loggar in till FB med sina fina mobiltelefoner var som helst. För att berätta var de är, typ "nu i H&M, ingenting här", "Arnolds, en kopp kaffe". Jag syns att det är OINTRESSANT! Men kanske några människor behöver det.

    VastaaPoista